Den tynne, sprudlende mannen med ryggsekk som spretter inn på pressekonferansen kan utvilsomt påminne deg om komikeren Mr. Bean. For mange mennesker forbindes han ikke med festligheter i det hele tatt, selv om mange av hans utsagn ikke helt har blitt tatt på ramme alvor.
Ryanair`s sjef Mr. Michael O`Leary mener at to piloter i cockpit er en for mye, han vil ta betalt av passasjerene for deres totalbesøk og han skapte liv og røre da han tok bort papirbilletter, fikk folk til å betale for sin baggasje, serverte gin&tonic i små plastposer. Dessuten setter han sin ære i punktligheten, og spiller små truddelutter gjennom høyttaler systemet om Ryanair lander på tid! Det er forresten en av hans få latterfremkallende påhitt.
Mr. O`Leary har siden flyselskapet Ryanair startet i 1985 i Dublin, Irland av Tony Ryan, den gang med 25 ansatte, skapt mange og skarpe reaksjoner i flybransjen. Selv om han til stadighet forsvarer seg med å fastholde at han respekterer gjeldende normer og regler, vet både hans motstandere og medspillere at han drar det meste til ekstrem`en , og ikke minst i økonomisk riktig retning for sitt selskap.
I flybransjens vanskeligste tider noensinne har Ryanair hatt en fantastisk ekspansjon og tjener dessuten penger!!!! Selv om deres metoder har vært kontroversielle ,mye omtalte og kritiserte, har de utvilsomt sørget for å gi mange mennesker en ny mulighet til å reise. Ryanair har dessuten skapt utrolig mange arbeidstilfeller, både dirkete og indirekte. I dag har Ryanair mer enn 8 000 ansatte og forventer fly 73,5 millionerpassasjerer inneværende år. Ryanair opererer 1 400 flyvninger om dagen, har 44 baser, 1 100 lavpris ruter mellom 27 land, som knyter sammen 160 ulike destinasjoner. Bare så det er sagt!!!
Mange mindre og ubetydelige flyplasser rundt om i Europa som slet med å holde hodet over vann, speiler seg i dag i glansen over Ryanairs suksess. Mange var sågar lagt døde, og ble blåst liv i takket være lavprisselskapet Ryanair. Den store aktøren skaper stadig nye arbeidsplasser for folk som bor utenfor storbyene. Tenk flyplassdrift, flyplassbutikker, cateringselskaper, handling selskaper etc. etc.
Ryanair med sin kontroversielle drift, har dessuten vært et forbilde for en flybransje som ikke trodde det var mulig å drive økonomisk forsvarlig uten til stadighet å øke bilettprisene, eller også klamre seg fast i en monopolsituasjon. I kjølevannet av Ryanair som fantastisk nok, kunne tilby billetter til ”O”kroner, lærte en hel flybransje at konkurransen om passasjerene kunne ligge på et helt annet plan. Plutselig ble Europa full av lavprisselskaper, noen mer i navnet enn i praksis, men dog – Ryanair revolusjonerte flybransjen!
Nå raser LO og fagforeningene mot Ryanair. De ønsker å boikotte deres flyvninger , og oppmuntrer oss til å følge etter. Hvorfor? Jo fordi de mener Ryanair er et kynisk flyselskap som utnytter sine ansatte. Det dras fram at Ryanair har eierinteresser i 4 bemanningsselskaper som leier ut personale til Ryanair. Lønnen blir utbetalt i euro og skatten betalt til Irland (det siste skal visst være fordelaktig). Man får ikke lov til å organisere seg og man blir oppsagt etter advarsler om å komme for sent på jobben(?). Man får kun betalt for timene i luften, ikke etterarbeid, forsinkelser og innstilte avganger.
Er det omsorgen og sympatien til de ansatte LO og fagforeningene så sterkt gir uttrykk for, eller er det konkurransen de er redd for ? Se hva fagforeningene har gjort med SAS? Hvordan skal LO og fagforeningene få folks støtte i sine krav i flybransjen, om andre selskaper skaper ekspansjon og økonomisk vekst ved å jobbe mer og kreve mindre?
Kan det være slik at det tross alt finnes en sunnhet i Ryanairs drift? Ryanairs få ansatte som uttaler seg til pressen vil være anonyme, fordi de er redd for represalier, sier LO og fagforeningene. Men selv om de på direkte spørsmål kunne tenke seg å få mer betalt, svarer samtlige at de liker jobben, de liker å fly og oppleve nye ting og de liker sine kollegaer .
Lønningene er svært gode for ungdommer fra Øst-Europa, og det er mange av dem ansatt i Ryanair. LO og fagforeningen attakkerer derfor sikkerheten , et ømtålig punkt for de fleste. Vi kan sitte trangt, betale for toalettbesøk, klare oss med håndbaggasje osv. men sikkerheten om bord den leker vi ikke med!
Nå påstås det at sikkerheten blir svekket om kabinpersonalet og pilotene må gå rundt og tenke på hvordan de skal få endene til å møtes. Skal de i tillegg måtte gå på jobb om de har en rennende nese, fordi de ikke kan tillate seg økonomisk å ligge hjemme under dyna, ja da kan følgene bli katastrofale. Har man ikke en sterk fagforening i ryggen, ja da kan hvem som helst miste sikkerhetsbegrepet???
Nei, vet du. Jeg tror at ungdommer i sin beste alder, som trives i jobben og trives med sine kolleger utgjør en mye mindre sikkerhetsrisiko enn folk som har hatt samme jobben i en mannsalder. Det er kun fagforeningen som holder ryggraden oppreist til tider, og man er etter mange års rutine lut lei både arbeidsplass, kolleger og ikke minst passasjerer. Forstålig nok, men sikkerheten blir ikke bedre av at høye lønninger og mange års opparbeidede fordeler i jobben, ikke kan matches med noen annen jobb, alderen tatt i betrakning!
Slik har reiselivsbransjen alltid vært. Et springbrett for ungdommer som tar
utfordringen på ramme alvor, men som samtidig ser en unik mulighet for eget velbefinnende. Et plattform du kan bygge videre på i livet og som gir deg en bred erfaring i service- og menneskekunnskap. Du får reise og oppleve – og dessuten får du betalt i tillegg. Litt som å være au-pair, reiseleder og guide.
-Det er frivillig å jobbe for oss, sier Michael O`Leary og trekker på skuldrene!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar