tirsdag 2. desember 2014

Du skal ikke stikke kjepper i jula....

Det var lenge siden vi satt hensynsløst henslengt på første sete til høyre for sjåføren i bussen, uten bilbelte og med fritt leide ut gjennom en enorm frontrute i tilfelle bråstopp. Det var mange år siden vi sang ”En buss sjåfør, en buss sjåfør, det er en mann med godt humør......”, av full hals på vei fra klassetur eller feriekoloni!

Det var den gangen du var prisgitt offentlig transportmiddel i den grad du ikke ville bruke beina eller sykkelen. Å ta bilen, var et ikke eksisterende alternativ. Det fantes kun en bil i familien, og den hadde far tatt på jobben.

Buss sjåføren var en lokal kjendis, som hadde en rimelig bra oversikt over hvem de var som steg på bussen daglig. Han visste hvem som brukte å komme løpende i siste øyeblikk, han stoppet for fru Jørgensen i Krokveien selv om det ikke var busstopp der, han hjalp deg av med barnevogna og han var på fornavn med de fleste av oss.

Ja, og han var en HAN. For på den tiden jeg vokste opp så var det kun mannlige buss sjåfører. På Gran Canaria er de fortsatt i flertall.

For mange mennesker er busstransport fortsatt en del av hverdagen. Mange av de spanjolene som jobber i turistbransjen, bor selvfølgelig ikke i turistområdene. Søvnige sitter de og humper på lokalbussen på vei til jobb, mens vi fortsatt ikke har kommet oss hjem fra nattklubben. 

I dag er de fleste buss sjåfører morgentrøtte. De er verken lokalkjente eller har noen som helst interesse i å vite hvem du er og hvor du har tenkt deg. Dårlig tid har de også. Det går så remmer og tøy holder. I rykk og napp. Etter ansiktsuttrykket å dømme har de en kraftig prolaps i ryggen, og er definitivt ikke en ....mann med godt humør..!

Mange turister benytter seg av den lokale, offentlige busstransporten. Ikke som en dyd av nødvendighet kanskje. Mer som en kuriositet. Litt engstelige for å kjøre  i et ukjent trafikkbilde , litt dyrt å leie bil? Kanskje er busstransporten en fin måte å komme nærmere lokalbefolkningen på, leve slik de lever. Kanskje er en buss transport en fin måte å se omgivelsene på? Eller så er man rett og slett miljøbevisst og lever deretter.

Helt klart er i alle fall at øyas buss selskap Global lever godt av turismen på sørsiden av Gran Canaria, og rutenettet har de siste årene utøkt og blitt tilrettelagt med hensyn til den store turistmassen. 

Fint tenker jeg, dette gagner alle. Nå skal vi bare få buss sjåførene på godt humør igjen....

Men det er da våre lokalpolitikere i den største turistkommunen på Gran Canaria slår til med ny bestemmelser når det gjelder offentlige kjøretøyer i San Bartolomé de Tirajana (San Agustín, Maspalomas, Playa del Ingles etc.). Det kommer mildt sagt som julekvelden på kjæringa!

Den 15 oktober oppdager vi en stor aktivitet i kommunen, akkompagnert av blålys og spikermatter i trafikkbildet. Mot bedre vitende tror man at noen har rømt, et samarbeide med Interpol, en narkotikabande på flukt. Fantasien får fritt spillerom en stakket stund. Til nysgjerrighet tar overhånd, og politibetjenten mer en villig forteller at det er de offentlige buss sjåførene de er ute etter.

Fra en dag til en annen iverksetter man restriksjoner mot bruk av busser som er over 12 meter lange?? Det gjelder tilfeldigvis de fleste busser som sirkulerer i kommunen. På bare noen timer har lovens lange arm bøtelagt 21 sjåfører, som fortvilet står utenfor sine respektive busser og klør seg i skallen. De har hver og en fått et omvendt julegrasiale på 200 euro. I bussen sitter forundrede turister og slitne spanjoler og undrer hva som skjer nå??

Rundt 80% av Globals busspark er over 12 meter lange. Såvel de bussene som går i turistområdet, som de som daglig snirkler seg inn i nabobyenes tettbebygde strøk. De av bussene som har kapasitet til 60 personer er 13 meter lange. Det er ikke noe nytt, slik har det alltid vært. De større bussene med kapasitet til 74 personer, er nesten 15 meter lange. Ikke engang den populære bussen som transporterer reisende fra flyplassen til Faro i Maspalomas går fri! Den måler hele 12,80 meter!!!!

De lokale myndighetene forsvarer aksjonen med sin altoppslukende omsorg for miljøet. Nå skal man en gang for alle få bort støy og bråk, forurensing og unødvendig slitasje på det lokale veinettet. Fra mandag til tirsdag har lokal politiet foretatt en grundig kontroll med målebånd og tommestokk på 40 busser i trafikk. Og det med passasjer sittende i, på vei til respektive hotell, flyplass eller arbeidsplass.  Jeg lover at det så komisk ut. Av disse fikk 18 busser større bøter. Noen fikk også bøter for ikke å ha en kollega med blant passasjerene, en annen nylig pålagt regel som har gått buss selskapet hus forbi. 

Den siste regelen kan man tenke seg at går å gjøre noe med umiddelbart. Men å bytte ut 80% av en buss park, kanskje ikke er noe som kan skje over natten. Dessuten går spanske transport forbundet ut og påstår i disse dager at forurensing ikke er proporsjonelt med lengden på bussen, ei heller slitasje på veinettet. 

Uansett, hva er det man reagerer på? Politikernes «fingerspitzengefühl» som tyskerne skulle sagt. Hva i all sin dager var det som fikk dem å våkne en morgen i oktober med en slik reaksjon. Nå har de ødelagt sitt forhold til buss selskapet som helt klart kommer til å dra ned på sin aktivitet i en kommune som i 2013 tok i mot nesten 2 millioner turister.  Alternativet er å skjære av den siste meteren bak. Folket er forbanna og bussjåførene er surere enn noensinne, og nå forstår vi hvorfor!!


Ikke stikk kjepper i (h) jula.........!

Redaktøren

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar